Träning en vanlig vecka

Som ni kanske förstått vid det här laget så är träning min stora passion här i livet. Det är i träningen jag känner mig trygg, stark och som mig själv. Träningen ger mig ett lugn och en ro i hela kroppen. Jag tränar flera dagar i veckan. I det här inlägget har jag tänkt beskriva hur min träning kan se ut en vanlig vecka. Jag brukar normalt träna minst 3 dagar i veckan så det är det jag kommer att utgå ifrån.

Måndagens träningspass – kondition

På måndagar brukar jag fokusera på kondition främst. Jag tycker att det är ett bra sätt att kicka igång veckan på efter helgen och känner mig väldigt redo för veckans alla utmaningar efter att jag tröttat ut mig rejält på ett konditionspass. Om vädret tillåter brukar jag då ta en riktigt lång löprunda ute i naturen, på minst 1 mil. Det kan låta som väldigt mycket men jag tycker att det är då som jag verkligen tar ut mig själv. Är det dåligt väder eller under vintertid brukar jag köra 1-2 timmars konditionspass på gymmet. Då brukar jag variera mellan löpbandet, roddmaskinen och cross-trainern.

Onsdagens träningspass – styrka

På tisdagar brukar jag ha vilodag så på onsdagar kör jag igång med ett riktigt styrkepass i 2 timmar. Här brukar jag variera lite mellan fokus på överkropp och underkropp. Varannan vecka fokuserar jag på överkroppen, det vill säga armar, axlar, rygg och mage och varannan vecka underkroppen. När jag tränar underkroppen fokuserar jag då på ben, lår och rumpa. När jag styrketränar brukar jag främst använda mig av maskiner på gymmet men jag brukar också alltid avsluta mitt styrkepass med att träna styrka med frivikter. Hantlar av olika slag använder jag mig mycket av.

Fredagens träningspass – kombinerad styrka och kondition

På fredagar brukar jag försöka kombinera min träning med styrka och kondition. Jag brukar då börja träningen cirka 40 minuter med kondition, då jag springer på löpbandet eller kör roddmaskinen. Sedan fortsätter jag mitt pass i cirka 1 timme med styrka, då jag tränar med de olika maskinerna och sedan med frivikter. En del veckor händer det att jag istället är med på ett gruppass på fredagar, så som body pump eller spinning.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *